19 Ocak 2016 Salı

Kitap İncelemesi: Un Lun Dun (Lon Dra Kis)

Kitap Hakkında:
Kitap: Un Lun Dun (Lon Dra Kis)
Yazar: China Mieville
Sayfa sayısı: 524
Yayınevi: Yordam Kitap
Goodreads puanı: 3,81

2016'nın ilk kitabıyla tekrar karşınızdayım.Daha önce seri incelemesi yapmış,sonra da yoğun ve uzun bir haftadan sonra Un Lun Dun'u bitireyim demiştim.Tabi,her zamanki gibi dedikten haftalar sonra okuyabildim.Sonunda bitti mi? Bitti.O zaman incelemeye başlayabiliriz.

Kitabın adı Un Lun Dun ve garip bir şekilde içinde hiçbir yerde Un Lun Dun geçmiyor.Tam tersi,kitap Lon Dra Kis etrafında dönüyor.Zaten Goodreads gibi sitelerden ve kitap arkasından Lon Dra Kis diye geçtiğini de görebilirsiniz.Ayrıca arkasından yine konuya ilişkin hafif bir ipucu yakalayabilirsiniz.Fakat kitap arkaları benim için nadiren doyurucu oluyor.Bu yüzden ben her zamanki gibi konuya giriş yapayım.


Deeba ve Zanna birbirleriyle çok iyi arkadaş olan on iki yaşında iki kızdır.Hayatları her zamanki gibi devam ederken birden çevrelerinde bir şeylerin normal gitmediği düşüncesine kapılırlar.Çünkü Zanna ne zaman bir yerden geçse o bölgedeki hayvanlar büyülenmiş gibi durup onu izlemektedir ve bu durum iki arkadaşı zaman geçtikçe tedirgin etmeye başlar.Bu tedirginlik arttıkça tuhaflıklar daha da artar.Sonrasında kazayla buldukları bir yöntemle Lon Dra Kis'te bulurlar kendilerini.

Londra'dan Lon Dra Kis'e gelen bu iki kız kendilerini hem çok yalnız hisseder,hem de diğerlerinden çok farklı.Çünkü bu öte şehirde hiçbir şey normal değildir.Mimarisi tuhaf garip evler,yarı hayalet insanlar,ara sokaklardaki çöp çeteleri,hareket eden köprüler,beş dakikada bir yer değiştiren evler ve daha niceleri.Fakat bu tuhaflığın ortasında çok büyük bir problem yatmaktadır.Şehri Duman işgal etmiştir ve Londra'dan gelen atık maddeler de onu güçlendirmekte ve beslemektedir.Lon Dra Kis halkı bunun karşısında kehanet olarak Şuvazi adını verdikleri bir kurtarıcı beklerler.Kehanetlere göre Şuvazi Lon Dra Kis'i dumandan ebedi olarak kurtaracaktır.Olayların ortasında bu iki kızın öte şehire girmesi işleri daha da karıştırır.Zanna ve Deeba bu yolda bazı fedakarlıklar yapmak ve karar vermek zorunda kalırlar.

Gördüğünüz gibi bambaşka bir dünyanın ele alındığı bir hikaye var elimizde.Bu hikaye o kadar büyülü ki sizi alıp çocukluğunuza götürüyor.Şahsen ben Küçük Prens sonrası böyle bir kitap okumamıştım ve Un Lun Dun kesinlikle beni 4. ve 5.sınıf dönemlerime götürdü.Peki böyle bir kitap çocuk kitabı kategorisine girebilir mi? Elbette ki girebilir.Fakat bir yetişkinin bu tarz kitaplardan elde edeceği çok saf ve güzel mesajlar var.Mesela biz Küçük Prens'e çocuk kitabı gözüyle bakıyoruz.Ancak hiç ilkokulda okuduğunuz kitabı hayatınızın belirli evrelerinde okumayı düşündünüz mü? Eğer bunu denememişseniz ya da denemeye karar verirseniz düşüncelerinizin gittikçe yön değiştirdiğini,mesajları hayal gücüyle harmanlayarak değil de bir yaşam tarzı olarak benimsediğinizi göreceksiniz.Böylece insanların bir gezegen olarak ele alındığı Küçük Prens'inizi okurken daha çok estetik haz duyacaksınız.Okuduğunuz klasikler arasından hayal gücünün en üst düzeyde olduğu bu kitabı elinize aldığınızda da eminim ki büyüdüğünüzü hissedecek,o dönemlerinize geri dönmeye çalışacaksınız.

İşte böyle,yine gevezelik ederek dil ve anlatımını geç inceliyorum.Kitapta öyle klasiklerde gördüğümüz fazla süslü bir dil var diyemem ama çok da yalın olduğunu söyleyemem.Çünkü dil,imgelerle o kadar harmanlanmış ve hayal gücüyle o kadar farklı terimler devreye girmiş ki hafiften afallayabilirsiniz bile.Fakat sayfalar ilerledikçe bu dile alışacaksınız.Sizden istediğim tek şey başlarda sıkılıp bırakmak yerine biraz beklemeniz.Böylece kitabın özüne ulaşabilirsiniz.Ayrıca eklemek istediğim bir nokta daha var.Kitabın çevirisinden mi kaynaklanıyor bilmiyorum ama Nim karakterinin konuşma tarzı fazla garipti.Sanki karakter Trakya'nın bağrından kopup gelmiş gibiydi.Hatta garipliğinden çok komik bile diyebilirim.Zaten "ayydi,be ya" diyen bir karakter gördüğünüzde istemsizce komik bulacaksınız.

Kısacası ben kitabı güzel ve keyifli buldum.Bazı blogger'lar ve yazarlar Lon Dra Kis'in ikinci bir Alis Harikalar Diyarında olduğunu düşünüyor.Bir de bunun Oz Büyücüsü'nü andırdığını söyleyenler de var ama ben çocukluğumda Oz Büyücüsü'nden genel olarak korktuğum için bir türlü okuyamadım.Bu yüzden bu konuda pek bir fikrim yok.Fakat genel olarak kendimi büyüleyici bir kurgu içerisinde buldum ve kesinlikle bu kurgu altında muhteşem bir emeğin yattığını düşünüyorum.Zira karakterler olarak incelediğimizde Zanna ve Deeba'nın size kazandıracağı çok şey var!



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder